بوزار چیست؟

با توجه به رشد ارتباطات و تمایل تغییر خدمات حضوری به غیرحضوری تغییر زیادی در نحوه خرید و فروش و رشد بازارهای اینترنتی را شاهد هستیم بطوری که انتظار می رود در آینده بیشترین سهم از خرید و فروش ها را در بازارهای اینترنتی شاهد باشیم همچنان که هم اکنون نیز در بعضی زمینه ها و در بعضی کشورها این مساله مشهود است.
بوزار با گردهم آوری ایده های نو و عملی محیطی امن را برای خرید و فروش اینترنتی برای هر کس فراهم می آورد، در بوزار هرکس می تواند هر کالایی را به فروش گذاشته و بدون دردسر آن را به فروش برساند.
حتی کسانی که تمایل به فروش کالا بصورت مستقیم را ندارند و یا توانایی همچنین کاری را ندارند نیز می توانند با استفاده از راههایی که بوزار در اختیار آنها قرار می دهد درآمد قابل توجهی را به دست آورند.

سیاست ها

برای حفظ امنیت خریدار و فروشنده بعضی سیاست در بوزار اعمال شده است از جمله:
  • هر شخص برای خرید باید یک حساب کاربری در بوزار داشته باشد.
  • حساب کاربری هر شخص شامل اطلاعاتی همچون کد ملی و شماره تلفن همراه می باشد که باید بدرستی وارد شده باشد تا در صورت لزوم قابل تایید باشند.

کارمزدها

جهت فروش کالا در بوزار مقدار اندکی از هزینه پرداخت شده توسط مشتری بعنوان کارمزد کسر می گردد. مقدار کارمزد بصورت سالانه تعیین می شود و شامل ۲ قسمت می باشد:
  • کارمزد بوزار:این هزینه صرف نگهداری، پشتیبانی و سایر هزینه های بوزار می شود. مقدار این کارمزد بسته به نوع ترانکش صورت گرفته متفاوت خواهد بود.
    در ترانکش های صورت گرفته در بوزار فقط به دو حالت کارمزد تعلق می گیرد:
    • فروش کالا(2 %): وقتی کالایی به فروش می رسد کلیه پرداخت های صورت گرفته به فروشنده، سهامداران و... با توجه به این کارمزد صورت می گیرد
    • پشتیبانی مالی(0/9 %): این حالت برای کالاهایی است که فروشی نیستند و طرفداران آن جهت پشتیبانی از آن مبلغی را پرداخت می کنند.
  • کارمزد معرف ها (0/5 %): این کارمزد برای پرداخت حق معرف ها یا کسانی که فروشنده ها را به بوزار معرفی می کنند کسر می شود.اگر فروشنده معرفی نداشته باشد این هزینه صرف کارهای خیری همچون: کمک به افراد نیازمند، کودکان بی سرپرست و... می شود.

دسته های بوزار

بوزار یک فروشگاه ساز جامع است که می تواند با قابلیت هایی که برای آن طراحی شده است هر نوع کالایی را در خود جای دهد. لذا اگر دسته مورد نظر شما وجود نداشت با ما تماس گرفته و دسته مورد نظر خود را مطرح کنید تا اسرع وقت آن دسته به بوزار اضافه شود.

فروشگاه در بوزار

هرکس که در بوزار دارای حساب باشد می تواند برای خود یک فروشگاه ایجاد کند و اجناس خود یا دیگران را در آن به فروش برساند و منبعی برای کسب درآمد داشته باشد. هر فروشگاه می تواند در یک زمینه که در هنگام ایجاد تعیین می شود فعالیت کند.

ایجاد فروشگاه جدید

برای ایجاد فروشگاه از ناحیه کاربری خود اقدام کنید. برای ایجاد یک فروشگاه چندین داده ورودی مورد نیاز است:
  • شناسه فروشگاه: این گزینه را می توان مهم ترین مورد برای فروشگاه دانست. شناسه تعریف شده از یک یا چند کلمه تشکیل شده است که برای تعیین نشانی اینترنتی فروشگاه مورد استفاده قرار می گیرد.
    بعنوان مثال اگر شناسه فروشگاه iranshop باشد نشانی فروشگاه http://www.boozar.ir/iranshop خواهد بود.
    شناسه انتخابی شما ممکن است قبلا توسط فرد دیگری گرفته شده باشد لذا باید شناسه ای وارد شود که قبلا گرفته نشده است.
  • عنوان: این مورد شامل یک یا چند کلمه است که نشان دهنده آن فروشگاه در بوزار است.
  • دسته بندی: هر فروشگاه باید در یکی از دسته بندی های بوزار تعریف شود، اگر موضوع مورد نظر شما وجود ندارد می توانید با تماس با بخش پشتیبانی درخواست خود را جهت اضافه شدن آن دسته مطرح کنید.

گرداننده ها

هر فروشگاه می تواند توسط چندین نفر اداره شود، که هر کس می تواند دارای بعضی اختیار ها باشد که توسط یکی از مدیرهای فروشگاه برای او تعیین می شود.
فرد اول هر فروشگاه ایجاد کننده آن است که می تواند افراد دیگری را به فروشگاه اضافه کند و اختیارهای آنها را تعیین کند.

فروشنده ها

یکی از اختیارهایی که یک فرد در فروشگاه می تواند داشته باشد توانایی فروش اجناس است. هر فروشنده می تواند با به عهده گرفتن فروش در فروشگاه دستمزدی جهت این کار از مبلغ فروش دریافت کند، درصد دستمزد توسط مدیرهای فروشگاه تعیین می شود.

سابقه و افتخارها

هر فروشگاه در حین فعالیت خود مورد ارزیابی قرار می گیرد و به بهترین فروشگاه ها در هر زمینه ضمن افزایش درجه نشان هایی اهدا می شود که نشان از حسن فعالیت آن فروشگاه را دارد.
اجناس فروشگاه های دارای درجه بالاتر در موتور جستجو بوزار با اولویت بالاتری نشان داده می شود و همچنین بیشتر به خریدار ها پیشنهاد داده می شود.

کالا ها در بوزار

برای هر کالا در بوزار چند گزینه مورد توجه است:
  • امتیاز خریدارهای قبلی: با توجه به امتیازی که خریدارهای قبلی کالا به خرید خود داده اند می توان با اطمینان بیشتری خرید کرد.
  • ایجاد کننده کالا: با بررسی سابقه شخصی که کالا را ایجاد کرده است می توان با اطمینان بیشتری خرید کرد. در صفحه هر کالا در بخش ایجاد کننده، مواردی که نشان دهنده سابقه ایجاد کننده کالا در بوزار است وجود دارد که می تواند مورد توجه قرار گیرد.
  • فروشگاه: هر کالا ممکن است در یک فروشگاه ایجاد شده باشد، که در این صورت در صفحه کالا در بخش فروشگاه سابقه و مشخصات آن فروشگاه نشان داده خواهد شد.

ایجاد کالای جدید

برای ایجاد یک کالای جدید می توانید از ناحیه کاربری خود اقدام کنید. هر کالا دارای داده هایی است که باید به درستی وارد شود:
  • فروشگاه
    • تعیین فروشگاه برای کالا اختیاری است
    • هر کالا می تواند در یک فروشگاه که کاربر اجازه ایجاد کالا در آن را داشته باشد قرار گیرد
    • دسته بندی کالا باید با دسته بندی فروشگاه آن تناسب داشته باشد
  • قیمت: قیمت وارد شده برای کالا باید به ریال و قیمت خالص آن باشد یعنی اگر شیوه ارسال کالا پستی است هزینه پستی نباید وارد شود.
  • اطلاعات کالا: برای هر کالا با توجه به دسته بندی یا موضوع آن باید اطلاعاتی وارد شود. در هنگام وارد کردن نام کالا بطور خودکار وجود کالایی با همان نام در بانک داده های اجناس جستجو می شود، که اگر موردی یافت شود شما باید با انتخاب آن اطلاعات آن را برای کالای خود استفاده کنید.
  • کالای خصوصی: کالای خصوصی کالایی است که منحصرا مختص شما می باشد و فرد دیگری نمی تواند آن را به فروش برسانید. در صورت فعال بودن این گزینه اطلاعات کالا که در بالا معرفی شد قابل استفاده برای دیگران نخواهد بود.
  • نوع کالا: این مورد یکی از مهم ترین گزینه های یک کالا به حساب می آید، که بر حسب آن روند معامله تعیین می شود.
    گزینه های موجود در این حالت عبارتند از:
    • ارسال کالا: در این حالت در خرید کالا بعد از پرداخت خریدار قبل از انتقال هزینه پرداخت شده به حساب فروشنده، فروشنده می بایست کالا را برای خریدار ارسال کند و بعد از تایید دریافت توسط خریدار مبلغ قابل برداشت خواهد بود.(در صورت معلق ماندن سفارش برای ۱۰ روز سفارش بطور خودکار تایید خواهد شد) برای این شیوه دو حالت وجود دارد:
      • پست پیشتاز: بسته ارسالی در این حالت بایستی با پست پیشتاز ارسال شود. هزینه پستی در این حالت بطور خودکار با توجه به شهر مبدا، شهر مقصد و وزن کالا محاسبه می شود و توسط خریدار پرداخت می شود.
      • در حالت دیگر بسته به حالتی غیر از پست پیشتاز (همچون باربری، ترمینال و...) ارسال می گردد. که در این حالت بایستی هزینه ارسال برای کالا تعیین گردد.
    • ارسال فایل: این گزینه برای کالاهایی هایی استفاده می شود که کالا تحویلی بجای یک بسته فیزیکی، یک فایل الکترونیکی است. در این مورد شما باید فایل مرتبط با کالا را بارگذاری کنید، تعداد فایل های قابل بارگذاری برای هر کالا یک عدد می باشد لذا اگر تعداد فایل مربوطه از یکی بیشتر است می توانید با قرار دادن آنها در یک فایل فشرده آنها را ارسال کنید
    • ارسال کد: در این مورد برای هر خریدار یک متن بعنوان کالا ارسال می شود. در این مورد از شما خواسته می شود که کد های ارسالی را در یک فایل متنی (هر کد در یک خط) ارسال کنید.
    • تحویل حضوری: در اینگونه کالا ها بعد از پرداخت خریدار، فروشنده با تعیین یک تاریخ از خریدار می خواهد تا با مراجعه به آدرسی که تعیین شده است کالا خود را دریافت کند.
      توجه: این مورد فقط برای فروشگاه های تایید شده قابل استفاده است.
    • خدمت رسانی: در این حالت در واقع کالایی برای فروش وجود ندارد. بلکه خریدار در اینجا به ازای یک خدمت رسانی که فروشنده انجام می دهد مبلغی را پرداخت می کند. در این حالت نیز تا تایید خریدار هزینه پرداخت شده توسط فروشنده غیرقابل برداشت می باشد.
    • کالای غیرفروشی: اینگونه کالاها معمولا برای معرفی یک محصول، تارنامه یا ... استفاده می شوند. در این حالت کاربران می توانند از محصول پشتیبانی مالی کنند. دارنده محصول نیز می تواند بصورت خودکار یا دستی تشویق هایی برای واریزکننده وجه در نظر بگیرد.
  • ابزارهای برنامه نویس ها: اگر نوع کالا از نوع ارسال فایل یا کالای غیر فروشی باشد یک ابزار برای برنامه نویس ها برای چک کردن وضعیت فروش (یا پرداخت های مرتبط به کالا) در دسترس خواهد بود.
    اگر مایل به استفاده از این ابزارها می باشید می توانید اطلاعات بیشتری در این صفحه کسب کنید.
  • بخش اخبار: این بخش معمولا برای کالاهای خاص فعال می شود. با فعال کردن این بخش یک قسمت در صفحه کالا ظاهر می شود که شما می توانید اخبار مرتبط به کالا را در آنجا وارد کنید.
    برای ارسال یک خبر برای کالای خود دقت کنید که خط اول متن ارسالی بعنوان عنوان خبر در نظر گرفته خواهد شد.
  • بخش پشتیبانی: این بخش برای کالاهایی فعال خواهد بود که فروشی نیستند و صرفا برای معرفی و اطلاع رسانی ایجاد می شوند. با فعال بودن این بخش هر کاربر می تواند یک وجه دلخواه را برای پشتیبانی از کالا ارسال نماید.
  • بازاریابی: با فعال بودن این بخش هر کاربر در بوزار می تواند با روشهای گوناگون مشتری ای برای کالای شما پیدا کند. شما باید در صورت فعال کردن این قابلیت یک درصدی از فروش را به بازاریاب اختصاص دهید.
    اینکه چه درصدی از درآمد کالای خود را به بازاریاب اختصاص دهید به خود شما بستگی دارد ولی بدیهی است که هرچه درصد بالاتری را به بازاریاب اختصاص دهید می تواند کاربرها را بیشتر به تبلیغ برای کالای شما ترغیب کند.

سهام دارها

مبلغ پرداخت شده برای هر کالا می تواند به حساب چند نفر واریز شود. بطور پیش فرض کل درآمد به حساب ایجاد کننده کالا واریز می شود.
سهامدار های هر کالا توسط ایجاد کننده آن کالا ایجاد می شود.

بازاریابی

هر فرد در بوزار می تواند بعنوان بازاریاب برای کالایی مشتری پیدا کند و درصدی از درآمد فروش را کسب کند. اینکه چه مقداری از هزینه فروش به بازاریاب تعلق می گیرد توسط ایجاد کننده کالا تعیین می شود.
برای شروع بازاریابی برای یک کالا می توانید از صفحه کالا اقدام نمایید. همچنین می توانید از بخش بازاریابی، کالا ها را به تفکیک درصد و هزینه حق بازاریاب مشاهده نمایید.
  • بوزار چیست؟
    • بوزار چیست؟
    • سیاست ها
    • کارمزدها
    • دسته ها
  • فروشگاه ها
    • فروشگاه در بوزار
    • ایجاد یک فروشگاه
    • گرداننده های فروشگاه
    • فروشنده ها
    • سابقه و افتخارها
  • کالا ها
    • کالا ها در بوزار
    • ایجاد کالا
    • سهام دارها
    • بازاریابی